14/4/08

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΧΑΡΑΣ ΟΔ. ΦΛΕΜΙΝΓΚ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ

Τσιμεντοποίηση(!) Παιδικής Χαράς στο Βύρωνα
(Α. Φλέμιγκ & Κάλβου, στην κορυφή του λόφου)
Κινητοποίηση Κατοίκων
για τη Διάσωση της Παιδικής Χαράς
ενόψει της οριστικής Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου
για ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ
στη θέση της υφιστάμενης Παιδικής Χαράς

Παρασκευή, 18 Απριλίου '08, 20:30, στο Δημαρχείο
(Καραολή & Δημητρίου 32-36, 1ος όροφος, άνωθεν “ΑΒ”)
Θα είμαστε όλοι εκεί!
Στην συμβολή των οδών Α. Φλέμινγκ και Κάλβου, στη συνοικία Νέα Ελβετία του Δήμου Βύρωνα, υπάρχει Παιδική Χαρά διαμορφωμένη και σε λειτουργία από το 1994 (επίσημα εγκαίνια το 2001). Ο Δήμος Βύρωνα με την υπ' αρίθμ. 371/27-11-2007 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου πρότεινε την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου για την ανέγερση Βρεφονηπιακού Σταθμού στο οικόπεδο 587,5τ.μ. που σήμερα υφίσταται η Παιδική Χαρά. Οι κάτοικοι της περιοχής (635! υπογραφές) κινητοποιήθηκαν, ενωμένοι και ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, κατά της τσιμεντοποίησης που σχεδιάζεται, με την 2111&2130/28-1-2008 Ένσταση και Αίτηση Διαμαρτυρίας που υπέβαλλαν, ζητώντας την διατήρηση-θεσμοθέτηση-ανακαίνιση-συντήρηση της υφισταμένης Παιδικής Χαράς καθώς και τη δημιουργία Βρεφονηπιακού Σταθμού σε άλλο καταλληλότερο οικόπεδο ή κτίριο και σε πιο εύκολα προσβάσιμο σημείο.
Προσβλέπουμε και ζητάμε τη καθαρή αποδοχή και πλήρη στήριξη του αιτήματος μας από τον Δήμαρχο και όλα τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η Παιδική Χαρά δεν είναι οικόπεδο διαθέσιμο προς οικοδόμηση,
είναι υπάρχων Ελεύθερος Χώρος Πρασίνου και Αναψυχής Παιδιών.
Η διάσωσή της είναι θέμα αρχής και μάλιστα αδιαπραγμάτευτης!
Το ίδιο ισχύει για κάθε χώρο πρασίνου, άθλησης, και αναψυχής.
ΖΗΤΑΜΕ
ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ–ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΘΕΙ–ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΘΕΙ–ΣΥΝΤΗΡΗΘΕΙ
η υφιστάμενη Παιδική Χαρά
στη συμβολή των οδών Φλέμινγκ και Κάλβου, Νέας Ελβετίας, Βύρωνα




• Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου της οδού Φλέμινγκ εκτιμούμε ότι συνεπάγεται επιβάρυνση των θέσεων στάθμευσης στις γειτονικές οδούς και κυρίως στις οδούς ΓΡΑΝΙΚΟΥ και ΜΑΚΑΡΙΟΥ (βλ. ερώτηση 13).
• Η χρήση αυτοκινήτων λόγω ανηφοριών από τους γονείς εκτιμούμε ότι συνεπάγεται τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες κυκλοφοριακή συμφόρηση στις οδούς ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΓΡΑΝΙΚΟΥ, ΜΑΚΑΡΙΟΥ, και ΦΟΡΜΙΩΝΟΣ που αποτελούν τις κύριες οδούς πρόσβασης (βλ. ερώτηση 13).



Επεξηγήσεις —με την μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων—
ΕΡ. 1: Ποιο είναι το πρόβλημα;
ΑΠ. : Η Παιδική Χαρά ΔΕΝ είναι οικόπεδο, είναι Ελεύθερος Χώρος Πρασίνου και Αναψυχής Παιδιών! Η ανέγερση κτιρίου για στέγαση Βρεφονηπιακού Σταθμού στη θέση της Παιδικής Χαράς σημαίνει τσιμεντοποίησή της —αυτό είναι το πρόβλημα!
ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΑΡΧΗΣ: «Η διάσωση των ελάχιστων χώρων αναψυχής, άθλησης, και πρασίνου» πρέπει να γίνει αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα στη συνείδηση όλων μας! Χώροι όπως η Παιδική Χαρά δεν είναι δυνατό να αντιμετωπίζονται ως οικόπεδα διαθέσιμα προς οικοδόμηση!
Η τσιμεντοποίηση έχει ήδη καταστήσει την Αθήνα απάνθρωπη, πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Συλλογικοί φορείς (!) (ΤΕΕ, Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, ΚΕΔΚΕ κτλ.), απηύθυναν πρόσφατα δραματική έκκληση στην πολιτεία και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να πάψουν να θεωρούν τους ελεύθερους χώρους ως οικόπεδα προς τσιμεντοποίηση και να τους προστατεύουν. Κατά την πρόσφατη διημερίδα των Δήμων για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού (18-21 Ιαν. 2008) οι θέσεις όλων υπέρ των ελεύθερων χώρων ήταν ξεκάθαρες. Ενδεικτικά, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Δήμας τόνισε «να μην βλέπουμε τους ελεύθερους χώρους σαν οικόπεδα αλλά σαν πάρκα». Παρόμοια ήταν και η επίσημη θέση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος το οποίο υποστηρίζει «να μην χτιστεί ούτε ένα πετραδάκι στους ελεύθερους χώρους της Αθήνας».
ΕΡ. 2: Ναι, αλλά ο Βρεφονηπιακός Σταθμός δεν είναι απαραίτητος;
ΑΠ. : Ένα «καλό» (ανέγερση Βρεφονηπιακού Σταθμού) δεν αντισταθμίζει ούτε δικαιολογεί ένα εξίσου σημαντικό «κακό» (τσιμεντοποίηση Παιδικής Χαράς)! Οι κάτοικοι, ιδίως οι εργαζόμενοι γονείς, ζητάμε και τη διατήρηση της Παιδικής Χαράς, και τη δημιουργία Βρεφονηπιακού Σταθμού σε άλλο χώρο.
ΕΡ. 3: Και που θα ανεγερθεί ο Βρεφονηπιακός Σταθμός;
ΑΠ. : Αυτό είναι ένα ερώτημα που πρέπει να απευθυνθεί στον ίδιο τον Δήμο. Δεν γνωρίζουμε ποια ακίνητα και οικόπεδα ανήκουν στον Δήμο, στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου, ή σε άλλο Δημόσιο Φορέα, και δεν είναι αρμοδιότητα των πολιτών να γνωρίζουν. Ούτε γνωρίζουμε την ακριβή οικονομική δυνατότητα του Δήμου να αγοράσει οικόπεδα και ακίνητα. Γνωρίζουμε όμως ότι όποιος θέλει μπορεί... και λύσεις υπάρχουν. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
ι) Το οικόπεδο επί της συμβολής των οδών Παλ. Πατρών Γερμανού και Καραολή Δημητρίου που σήμερα χρησιμοποιείται για υπαίθριες εμπορικές χρήσεις και το οποίο ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Τζιορτζιώτης, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 26.3.08, πρότεινε να αγοραστεί από το Δήμο. Το εν λόγω οικόπεδο είναι μεγάλο, τετραγωνισμένο, επίπεδο, στο κέντρο του αστικού ιστού, σε πολύ εύκολα προσβάσιμο σημείο, πλησίον των λεωφορείων.
ιι) Τα ελεύθερα και αναξιοποίητα οικόπεδα (με ή χωρίς παλαιό-εγκαταλελειμμένο κτίσμα) εμβαδού της τάξης των 400τ.μ. που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή, σε σαφώς ποιο εύκολα προσβάσιμα σημεία από την Παιδική Χαρά.
ιιι) Υπάρχοντα ακίνητα (π.χ. μονοκατοικίες με αυλή) τα οποία μπορεί να αγοράσει ή μισθώσει μακροχρόνια ο Δήμος, προκειμένου, με μικρές διαμορφώσεις, να καταστούν κατάλληλα για στέγαση τοπικών τμημάτων Βρεφονηπιακού Σταθμού (όπως άλλωστε πράττουν κατά κόρον και οι ιδιώτες). Μάλιστα, αυτή η περίπτωση ίσως να είναι η πλέον ενδεδειγμένη διότι ναι μεν ο Σταθμός δεν θα είναι «ολοκαίνουριος» και «υπερσύγχρονος», αλλά α) κάθε γειτονιά θα έχει τον δικό της Βρεφονηπιακό Σταθμό ο οποίος θα είναι πολύ πιο “ζεστός” και “ανθρώπινος” β) η δυναμικότητα ενός δικτύου “Βρεφονηπιακών Σταθμών της γειτονιάς” θα προσαρμόζεται διαχρονικά στις ανάγκες κάθε εποχής, γ) το υψηλότερο κόστος λειτουργίας λόγω μικρότερης οικονομίας κλίμακας αντιμετωπίζεται σε μεγάλο βαθμό με κεντρική παροχή υπηρεσιών στήριξης της λειτουργίας τους για το σύνολο των “Βρεφονηπιακών Σταθμών της γειτονιάς” (καθαριότητα, σίτιση, συντήρηση, κλπ) δ) το κόστος δημιουργίας θα είναι μικρότερο που σημαίνει ότι θα μπορέσουν αντί του ενός σε νέο-ανεγερθέν κτίριο να δημιουργηθούν περισσότεροι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί σε ανακαινισμένες μονοκατοικίες, ε) οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί της γειτονιάς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν άμεσα, στ) δεν θα επιβαρυνθεί η ήδη πολεοδομικά βεβαρημένη πόλη μας με νέα κτίσματα —ας διασώσουμε τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους της πόλης μας – ας αξιοποιήσουμε τα υπάρχοντα κτίσματα• δεν είναι επιλογή, είναι ανάγκη για μια βιώσιμη πόλη.
ΕΡ. 4: Ποια η θέση της Δημοτικής Αρχής στις λύσεις που προτείνετε;
ΑΠ. : Με ζωηρό ενδιαφέρον αναμένουμε τη θέση του Δημάρχου κου Χαρδαλιά. Προς καλύτερη κατανόηση της κατάστασης παραθέτουμε τα εξής:
ι) Πρόσφατα τα δημοτικά τέλη αυξήθηκαν κατά 76%. Αν δεν κάνουμε λάθος, από αυτά τα πρόσθετα έσοδα υπάρχει πρόθεση χρηματοδότησης της αγοράς οικοπέδων ή ακινήτων στην θέση των οποίων θα ανεγερθούν Σταθμοί Αυτοκινήτων. Μέρος των χρημάτων θα μπορούσε να διατεθεί για την αγορά οικοπέδου ή κτιρίου για δημιουργία Βρεφονηπιακού Σταθμού. Άλλωστε ο Βρεφονηπιακός Σταθμός, ως κοινωνική παροχή, έχει σαφή προτεραιότητα έναντι της δημιουργίας Σταθμών Αυτοκινήτων.
ιι) Η ανεύρεση άλλου οικοπέδου ή ακινήτου και η διαδικασία απόκτησής του απαιτεί χρόνο. Έχει αναφερθεί ότι επείγει η ένταξη οικοπέδου στον φάκελο του έργου της ανέγερσης Βρεφονηπιακού Σταθμού, ο οποίος είναι σχεδόν έτοιμος, προκειμένου να μη χαθεί η δυνατότητα άντλησης χρηματοδότησης. Η χρονική πίεση πιστεύουμε ότι είναι ένας από τους λόγους που αποτρέπει τη Δημοτική Αρχή από το να διερευνήσει λύσεις. Η όποια χρηματοδότηση όμως είναι το μέσο για να γίνονται σωστά έργα, δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε επαρκής δικαιολογία για την τσιμεντοποίηση της Παιδικής Χαράς, ιδίως όταν υπάρχουν άλλες λύσεις!
ΕΡ. 5: Υπήρξαν εξελίξεις μετά την υποβολή της μαζικής Διαμαρτυρίας / Ένστασης των 635 κατοίκων;
ΑΠ. : Σημαντικός αριθμός κατοίκων συγκεντρώθηκε στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο '08, με αίτημα καταρχήν να συζητηθεί προ ημερησίας διάταξης η διαμαρτυρία / ένσταση των κατοίκων και εν συνεχεία, σε ανοιχτή συγκέντρωση στον χώρο της Παιδικής Χαράς, να αναλυθούν οι απόψεις Δημάρχου, Παρατάξεων, και κατοίκων, προτού η υπόθεση τεθεί στην τυπική διαδικασία της ψηφοφορίας για τη λήψη της οριστικής απόφασης. Το αίτημα των προσελθόντων κατοίκων απορρίφθηκε από την πλειοψηφούσα παράταξη του Δημάρχου κου Χαρδαλιά, και στις δύο περιπτώσεις, παρά και την υποστήριξή του και από τις 4 άλλες Δημοτικές Παρατάξεις. Στη συνέχεια, περιορισμένος (όπως ζητήθηκε) αριθμός κατοίκων προσεκλήθησαν από το Γραφείο του κ. Δημάρχου σε συνάντηση την Παρασκευή 28/3/08, στα Γραφεία της Τεχνικής Υπηρεσίας. Στην συνάντηση με τον Δήμαρχο προσήλθαν πέντε κάτοικοι, οι οποίοι αφού ενημερώθηκαν για τα σχέδια της Δημοτικής Αρχής περί ανέγερσης Βρεφονηπιακού Σταθμού, ανέπτυξαν τα προσωπικά τους επιχειρήματα για την μη τσιμεντοποίηση της Παιδικής Χαράς. Αντίγραφα σχεδίων επιδόθηκαν τις επόμενες ημέρες προς ενημέρωση και άλλων δημοτών από τους παριστάμενους. Παρά τη μη σύγκλιση απόψεων, η συνάντηση έλαβε χώρα σε κόσμιο και πολιτισμένο επίπεδο, το οποίο παρακαλούμε δημότες και Δημοτική Αρχή να διατηρήσουμε σε όλη την διαδικασία.
ΕΡ. 6: Ποια η πρόταση της Δημοτικής Αρχής;
ΑΠ. : Ανέγερση κτιρίου επί της οδού Α. Φλέμινγκ και διατήρηση της Παιδικής Χαράς στην πυλωτή του κτιρίου και τον εναπομείναντα ακάλυπτο χώρο, προκειμένου να ικανοποιηθεί τόσο το σχέδιο δημιουργίας Βρεφονηπιακού Σταθμού όσο η διατήρηση της Παιδικής Χαράς:
ι) Θα ανεγερθεί κτίριο επί της οδού Α. Φλέμινγκ συνολικού εμβαδού 372τ.μ. το οποίο θα αποτελείται από 1 υπόγειο και 3 υπέργεια επίπεδα:
1. Υπόγειο με χρήση χώρου Στάθμευσης Οχημάτων.
2. Πυλωτή με χρήση στεγασμένης Παιδικής Χαράς.
3. 1ος όροφος, εμβαδού 186τ.μ., με χρήση χώρων Βρεφονηπιακού Σταθμού.
4. 2ος όροφος, εμβαδού 186τ.μ., με χρήση χώρων Βρεφονηπιακού Σταθμού.
Σημειώνουμε ότι ο Δήμαρχος δεσμεύτηκε ότι δε θα εξαντληθούν οι όροι δόμησης (συντ. δόμησης: 1,4 και συντ. κάλυψης: 60%) διότι σε αυτή την περίπτωση το κτίριο θα αποτελείτο από 2 ορόφους περίπου 350τ.μ. έκαστος και ένα δώμα περίπου 120τ.μ., με πυλωτή και υπόγειο, δηλαδή συνολικά 820τ.μ. σε 5 επίπεδα, όπως έχει καταγραφεί στα Πρακτικά της 27-11-07 Συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου.
ιι) Τα 587τ.μ. του οικοπέδου θα διαμορφωθούν σε τρία κύρια επίπεδα, με υψομετρική διαφορά περίπου 1,5μ το ένα από το άλλο, ως ακολούθως:
1. Το εμπρόσθιο τμήμα του οικοπέδου προς την οδό Α. Φλέμινγκ, έκτασης περίπου 240τ.μ. το οποίο περιλαμβάνει πυλωτή κτιρίου και πρασιά πλάτους 3μ, θα βρίσκεται στο μέσο ύψος της οδού Α. Φλέμινγκ.
2. Το κεντρικό τμήμα του οικοπέδου έκτασης περίπου 100τ.μ. θα βρίσκεται περίπου 1,5μ. χαμηλότερα και θα λειτουργεί ως ενδιάμεση βαθμίδα.
3. Το οπίσθιο τμήμα του οικοπέδου έκτασης περίπου 190τ.μ. θα βρίσκεται περίπου 1,5μ. χαμηλότερα από το κεντρικό και περίπου 3,0μ. χαμηλότερα από το εμπρόσθιο. Σε αυτό θα βρίσκεται η κυρίως ανοιχτή Παιδική Χαρά.
4. Το υπόλοιπο εμβαδόν περίπου 60τ.μ. θα συνεχίσει να αποτελεί τις υπάρχουσες πρασιές στα σύνορα του χώρου με γειτονικά οικόπεδα.
ιιι) Το προαναφερόμενο κτίριο, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, μελετήθηκε για να στεγάσει 2 τμήματα των 25 παιδιών έκαστο και θα εξυπηρετεί την περιοχή που ορίζεται από την πλατεία Φατσέα έως την οδό Γρανικού, και από την Λ. Καρέα έως και το τέρμα της οδού Γρανικού.
ΕΡ. 7: Γιατί διαφωνείτε; Ποιο το αρνητικό της πρότασης της Δημοτικής Αρχής;
ΑΠ. : Η ουσιαστική τσιμεντοποίηση είναι το αρνητικό. Είναι θέμα αρχής! Οι χώροι πρασίνου, αθλητισμού, αναψυχής παιδιών, ΔΕΝ είναι οικόπεδα! Υπάρχουν άλλες πολύ καλύτερες λύσεις, τις οποίες αναλύσαμε.
Το πρόβλημα δεν είναι θέμα τετραγωνικών τσιμέντου και δεν τίθεται θέμα διαπραγμάτευσης. Για την πληρότητα της ενημέρωσης αναφέρουμε τα εξής:
Η ανοιχτή Παιδική Χαρά περιορίζεται, κατά την άποψή μας, από περίπου 500τ.μ. σήμερα σε 150-200τ.μ., πρακτικά στον ακάλυπτο χώρο του κτιρίου, στο οπίσθιο και χαμηλότερο τμήμα του οικοπέδου. Στο κεντρικό τμήμα εμβαδού περίπου 100τ.μ. μπορούν να τοποθετηθούν λίγα παιχνίδια, αλλά λόγω μικρού μεγέθους ουσιαστικά δεν μπορεί να θεωρηθεί λειτουργικό —ο κύριος λόγος ύπαρξής του είναι να χρησιμεύει ως ενδιάμεση βαθμίδα προκειμένου από το επίπεδο της ανοιχτής Παιδικής Χαράς, να μην φαίνεται το υπόγειο του κτιρίου ως κανονικό ισόγειο αλλά ως ημιυπόγειο. Τα περίπου 100-150τ.μ. της πυλωτής που απομένουν αν αφαιρέσουμε κλιμακοστάσιο, διαδρόμους, κλπ, αποτελούν στεγασμένο χώρο όπου επίσης μπορούν να τοποθετηθούν κάποια παιχνίδια. Είναι αδιανόητο όμως να θεωρούνται ή ονοματίζονται Παιδικές Χαρές οι πυλωτές και οι ακάλυπτοι των πολυκατοικιών! Από Παιδική Χαρά «Ελεύθερου Χώρου Πρασίνου και Αναψυχής Παιδιών» η “λύση” που προτείνεται σημαίνει μετάβαση σε Παιδική Χαρά «Τσιμέντου». Σκεφτείτε τις εξής δύο εικόνες: από την μια «παιδιά που παίζουν σε ελεύθερο χώρο πρασίνου και τα βλέπει ο ήλιος» και από την άλλη «παιδιά στη σκιά ενός τσιμεντένιου κτιρίου 3 υπέργειων επιπέδων, χωρίς να συνυπολογίζουμε το υπέργειο υπόγειο από την πλευρά της Παιδικής Χαράς. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να τα βλέπει ο ήλιος!
ΕΡ. 8: Ο Δήμαρχος κος Χαρδαλιάς ισχυρίζεται ότι αντίστοιχη λύση έχει ήδη εφαρμοσθεί στον 10ο Παιδικό Σταθμό στον «Άγιο Αρτέμιο». Δεν είναι λύση;
ΑΠ. : Όχι! Για τους εξής απλούς και ξεκάθαρους λόγους:
1) Τα παιδιά της γειτονιάς πρέπει να έχουν πρόσβαση στη Παιδική Χαρά όλη την ημέρα, κυρίως πρωινές, μεσημεριανές, και απογευματινές ώρες, τότε παίζουν τα μικρά παιδιά, και όχι τα βράδια που δεν λειτουργούν οι Σταθμοί. Ακόμη και αν στο ξεκίνημα η παιδική χαρά χρησιμοποιείται ταυτόχρονα από τον Βρεφονηπιακό Σταθμό και τους περίοικους, φοβόμαστε ότι στο πρώτο συμβάν ή στην πρώτη φοβία του υπεύθυνου βρεφονηπιοκόμου αυτό θα πάψει να ισχύει. Άλλωστε τους κανόνες λειτουργίας των Βρεφονηπιακών Σταθμών δεν τους ορίζει ο Δήμαρχος αλλά η νομοθεσία και οι υπεύθυνοι βρεφονηπιοκόμοι.
2) Για λόγους ασφάλειας των βρεφών και νηπίων ο χώρος του Σταθμού προφανώς είναι καλό να είναι ελεγχόμενος. Πόσο μάλλον όταν τα νήπια δεν είναι υπό την επίβλεψη των γονιών τους όπως συμβαίνει στις παιδικές χαρές, αλλά υπό την επίβλεψη δημόσιων λειτουργών που έχουν υπό την ευθύνη τους περισσότερα του ενός παιδιά.
3) Επισκεφτήκαμε τον 10ο Παιδικό Σταθμό Βύρωνα στον «Άγιο Αρτέμιο». Η Παιδική Χαρά είναι υποτυπώδης, απίστευτα μικρή, αποτελούμενη από ένα αναρριχητήριο-τσουλίθρα, μια τραμπάλα, και δύο σούστες. Δεν έχει χώρο όχι για να τρέξουν-παίξουν τα παιδιά, αλλά ούτε καν για κούνιες! Αξίζει να πάτε να το δείτε! Αντιθέτως στη συμβολή των οδών Α. Φλέμινγκ και Κάλβου η υφιστάμενη Παιδική Χαρά με μικρή ανακαίνιση και λίγη συντήρηση μπορεί να καταστεί υπόδειγμα! Ας μην την καταντήσουμε ...δείγμα!
Ζητάμε την κατανόηση και συμπαράσταση του Δημάρχου!
ΕΡ. 9: Ποια τα επόμενα βήματα της διαδικασίας;
ΑΠ. : Ο Δήμαρχος κος Χαρδαλιάς μας ενημέρωσε για τα εξής:
ι) Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 18 Απριλίου 2008 θα τεθεί προς οριστική έγκριση η πρόταση τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου που θα προβλέπει την αλλαγή χρήσης ολόκληρου του οικοπέδου έκτασης 587,5τ.μ. σε χώρο ανέγερσης κτιρίου για στέγαση Βρεφονηπιακού Σταθμού.
ιι) Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 18 Απριλίου 2008 ο Δήμαρχος κος Χαρδαλιάς διευκρίνισε κατά τη συνάντηση που είχαμε ότι θα δεσμευτεί τόσο προσωπικά όσο και ως πλειοψηφούσα παράταξη ότι αμέσως μετά την ανέγερση του κτιρίου θα προβεί άμεσα σε νέα αλλαγή του ρυμοτομικού σχεδίου με την οποία α) θα θέτει περιορισμό στους όρους δόμησης του συγκεκριμένου οικοπέδου προκειμένου να μην είναι επιτρεπτό στο μέλλον να οικοδομηθεί πρόσθετο κτίσμα σε βάρος του εναπομείναντα ελεύθερου χώρου, και β) θα χαρακτηρίζει τον εναπομείναντα ελεύθερο χώρο Παιδική Χαρά.
Διευκρίνισε μάλιστα ότι δεν πράττει τα προαναφερόμενα σημεία (ι) και (ιι) μαζί εξ' αρχής διότι “φοβάται μη τύχει κάτι” στην πορεία και υπάρξει εμπλοκή στην ανέγερση του κτιρίου.
Το πρόβλημα δεν είναι θέμα τετραγωνικών τσιμέντου και δεν τίθεται θέμα διαπραγμάτευσης. Για την πληρότητα της ενημέρωσης όμως αναφέρουμε τα εξής:
Τι λέει ο Δήμαρχος στην πράξη; Σήμερα οι νόμοι και οι προδιαγραφές μας δυσκολεύουν ή απαγορεύουν να χαρακτηρίσουμε το ένα μέρος του οικοπέδου ως Βρεφονηπιακό Σταθμό και το άλλο ως Παιδική Χαρά. Έτσι, στην αλλαγή ρυμοτομικού θα περάσουμε ολόκληρο το οικόπεδο ως Βρεφονηπιακό Σταθμό. Μην ανησυχείτε όμως, μόλις ανεγερθεί το κτίριο, την επόμενη ημέρα θα προβούμε σε νέα αλλαγή ρυμοτομικού όπου θα χαρακτηρίσουμε τον ακάλυπτο χώρο Παιδική Χαρά, ώστε κανείς να μην μπορέσει στο μέλλον να οικοδομήσει πρόσθετο κτίσμα, δεδομένου ότι οι όροι δόμησης παρέχουν αυτή την δυνατότητα.
Τι απαντάμε οι κάτοικοι: Οι ίδιοι νόμοι και προδιαγραφές που ισχύουν σήμερα, θα ισχύουν και αύριο, συνεπώς κάτι που δεν μπορεί η Δημοτική Αρχή να το πράξει σήμερα, πως θα μπορέσει να το πράξει την επόμενη ημέρα της ανέγερσης του κτιρίου; Οι νόμοι και οι προδιαγραφές είναι πάνω από τις προθέσεις όλων μας, του Δημάρχου συμπεριλαμβανομένου.
ΕΡ. 10: Ο συγκεκριμένος χώρος παραχωρήθηκε στο Δήμο από την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) με σκοπό την ανέγερση Βρεφονηπιακού Σταθμού;
ΑΠ. : Ναι. Το 1984. Έκτοτε, ο ίδιος ο Δήμος όμως αποφάσισε με δική του δαπάνη να διαμορφώσει, εξοπλίσει, και ηλεκτροδοτήσει την υφιστάμενη Παιδική Χαρά. Άλλωστε η ΚΕΔ δεν είναι θέσφατο. Παραχωρεί ακίνητα ή οικόπεδα για τον σκοπό που της ζητείται. Μην κοροϊδευόμαστε. Επίκληση τέτοιου είδους γραφειοκρατικών προβλημάτων γίνεται μόνο όταν δεν υπάρχουν ουσιαστικά επιχειρήματα. Ο Δήμος πρέπει απλά να ζητήσει από την ΚΕΔ την τροποποίηση της απόφασης παραχώρησης για τη θεσμοθέτηση της Παιδικής Χαράς.
ΕΡ. 11: Ας επανέλθουμε στον Βρεφονηπιακό Σταθμό. Η αλήθεια είναι ότι πριν την κουβέντα μας φανταζόμουν ένα μικρό χαριτωμένο ισόγειο με αυλή. Μα μπορεί να λειτουργεί Βρεφονηπιακός Σταθμός σε ορόφους;
ΑΠ. : Συμφωνούμε απόλυτα! Ρωτάμε το εξής απλό: Πώς η βρεφονηπιοκόμος θα κατεβάζει τα παιδιά στην αυλή; Με σκάλες ή με ασανσέρ; Το πλέον πιθανό είναι η κάθε βρεφονηπιοκόμος, που θα έχει υπό την επίβλεψή της περισσότερα του ενός νήπια, να μην μπορεί να τα κατεβάζει τακτικά από τον 1ο ή 2ο όροφο στην πυλωτή με συνέπεια, στην πράξη, τα παιδιά μας να μένουν εγκλωβισμένα σε 4 τοίχους. Ζούμε σε μια χώρα με παρατεταμένη καλοκαιρία, συνεπώς τα νήπια (τα οποία σημειωτέον δεν παρακολουθούν μαθήματα) θα μπορούσαν να παίζουν-μαθαίνουν στον προαύλιο χώρο κατά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου παραμονής τους στο Βρεφονηπιακό Σταθμό.
Οι Παιδικοί ή Βρεφονηπιακοί Σταθμοί πρέπει να είναι ισόγειοι προκειμένου η πρόσβαση στην αυλή να είναι πρακτικά δυνατή και ασφαλής. Όσα λέμε δεν απαιτούν εξειδικευμένες ή τεχνικές γνώσεις. Απλή λογική απαιτείται και ειλικρινές ενδιαφέρον για τα παιδιά.
ΕΡ. 12: Επισκέφτηκα το σημείο και διαπίστωσα ότι η ανηφόρα είναι τεράστια!
ΑΠ. : Η κλίση της οδού Φλέμινγκ είναι 15-25%, πράγματι τεράστια ανηφόρα! Βρίσκεται σε απότομο ύψωμα στα ορεινά του Δήμου, στο άκρο του τοπικού αστικού ιστού. Και στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε την ακαταλληλότητα του χώρου για Βρεφονηπιακό Σταθμό λόγω δύσκολης και επικίνδυνης πρόσβασης. Συγκεκριμένα:
1) Την ανηφόρα της οδού Φλέμινγκ ή παράλληλης οδού είναι αδύνατο να την ανέβει ή κατέβει πεζό νήπιο, ή γονέας που έχει νήπιο αγκαλιά, σε μάρσιπο, ή σε καρότσι.
2) Αυτοκίνητο κινούμενο στην κατηφόρα της Φλέμινγκ ή γειτονικού παραλλήλου είναι αδύνατο να ακινητοποιηθεί επαρκώς σε περίπτωση που «πεταχτεί» παιδί.
3) Σε περίπτωση βροχής ή πρωινής υγρασίας, η ολισθηρότητα λόγω κλίσης είναι εξαιρετικά επικίνδυνη τόσο για πεζούς όσο και για οχήματα.
4) Τα πεζοδρόμια είναι πρακτικά ανύπαρκτα σε ολόκληρη τη γειτονιά και τόσο γονείς όσο και παιδιά θα αναγκάζονται να κινούνται πεζοί επί του επίσης στενού οδοστρώματος. Και μπορεί ο Δήμος να προβλέπει διαπλάτυνση του πεζοδρομίου επί της οδού Φλέμινγκ σε μήκος 2-3 οικοδομικών τετραγώνων, τα πεζοδρόμια όλης της υπόλοιπης γειτονιάς όμως παραμένουν σχεδόν ανύπαρκτα.
Όποιο μέτρο και να ληφθεί δεν επιλύει την δυσκολία και επικινδυνότητα της προσβασιμότητας. Οι ανηφόρες θα είναι πάντα ανηφόρες, πάντα θα εκτείνονται σε όλη τη γειτονιά, και η αδυναμία των γονέων να προσέλθουν-αποχωρήσουν πεζοί μαζί με τα παιδιά τους θα παραμείνει.
ΕΡ. 13: Αναρωτιέμαι, δεν είναι ο χώρος προσβάσιμος από την οδό Γρανικού;
ΑΠ. : Η οδός Γρανικού είναι το τελευταίο όριο του αστικού ιστού στο τέρμα του τοπικού υψώματος. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς με τα παιδιά θα πρέπει να κάνουν μεγάλο κύκλο για να αποφύγουν ανηφόρες όπως της οδού Φλέμινγκ, διότι όλοι οι παράλληλοι δρόμοι της γειτονιάς είναι επίσης έντονα ανηφορικοί. Πρακτικά, θα πρέπει να φτάσουν στην οδό Φορμίωνος ή στην Λεωφόρο Καρέα (δρόμος ταχείας κυκλοφορίας), να ανέβουν την οδό Γρανικού, και στην κορυφή σχεδόν του τοπικού υψώματος να στρίψουν δεξιά στην οδό Φλέμινγκ για να κατηφορίσουν έως το συγκεκριμένο σημείο. Μα και πάλι η κλίση της οδού Γρανικού είναι 10-15% σε συγκεκριμένα τμήματα, δηλ. είναι επίσης μεγάλη ανηφόρα, με πρακτικά ανύπαρκτο πεζοδρόμιο, συνεπώς και πάλι είναι εξαιρετικά δύσκολο και επικίνδυνο να την διασχίσει κάποιος πεζός, πόσο μάλλον αν συνοδεύει παιδί ή σπρώχνει καρότσι.
Πρακτικά οι γονείς θα εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο, δεν υπάρχει άλλη λύση. Και αυτό σε συνδυασμό με τη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην οδό Φλέμινγκ θα δημιουργήσει σοβαρή έλλειψη θέσεων στάθμευσης και έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση στις οδούς Γρανικού και Μακαρίου. θεωρούμε απαράδεκτο εν έτη 2008 στην Αθήνα η Δημοτική Αρχή να λαμβάνει μέτρα που εξαναγκάζουν τους πολίτες στη χρήση Ι.Χ. μέσα στην ίδια τους τη γειτονιά, όταν τόση προσπάθεια γίνεται να ενθαρρυνθεί η χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την αντιμετώπιση του ανυπόφορου κυκλοφοριακού προβλήματος που πλέον εμφανίζεται σε κάθε γειτονιά της Αττικής, της δικής μας συμπεριλαμβανομένης.
ΕΡ. 14: Αναφέρατε ότι ο χώρος είναι στο άκρο της πόλης;
ΑΠ. : Ο χώρος στη συμβολή των οδών Κάλβου και Α. Φλέμινγκ βρίσκεται στο άκρο του τοπικού αστικού ιστού, συνεπώς μακριά από τον κέντρο του κύριου πληθυσμιακού όγκου της περιοχής. Είναι στην κορυφή του τοπικού υψώματος. 2-3 στενά πιο κάτω η περιοχή είναι αρκετά ποιο επίπεδη. Έργα, όπως Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, θα πρέπει να γίνονται σε πιο κεντρικά και εύκολα προσβάσιμα σημεία για να εξυπηρετούν όλους του κατοίκους!
ΕΡ. 15: Η δυσκολία πρόσβασης δεν ισχύει και για την Παιδική Χαρά;
ΑΠ. : Ναι. Η ειδοποιός διαφορά όμως είναι ότι η Παιδική Χαρά εξυπηρετεί τα παιδιά της στενής γειτονιάς. Ένας Βρεφονηπιακός Σταθμός εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή. Συνεπώς δεν είναι το ίδιο, είναι ξεκάθαρο.
Εξάλλου, μαζεύτηκαν περισσότερες από 600 υπογραφές, που εκφράζουν την βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής για να Διατηρηθεί – Θεσμοθετηθεί – Ανακαινισθεί – Συντηρηθεί η υφιστάμενη Παιδική Χαρά.
ΕΡ. 16: Θεσμοθετηθεί, τι εννοείται;
ΑΠ. : Όταν διαμορφώνεται μια Παιδική Χαρά ο Δήμος έχει υποχρέωση να τη θεσμοθετήσει προβαίνοντας σε σχετική τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στο ρυμοτομικό σχέδιο ο χώρος φαίνεται σαν οικόπεδο, λόγω αμέλειας ή σκόπιμης παράλειψης της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής. Η σημερινή Δημοτική Αρχή δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από λάθη της προηγούμενης, έχει υποχρέωση να διορθώσει την παλαιότερη παράλειψη. Τι κάνει ο Δήμος; Αγνοεί την πραγματικότητα, δηλαδή την Παιδική Χαρά, και ενεργεί σαν να πρόκειται περί ελεύθερου προς οικοδόμηση οικοπέδου και όχι περί Παιδικής Χαράς. Επαναλαμβάνω ότι είναι υποχρέωση του Δήμου να προβεί σε συμμόρφωση των «χαρτιών» με την πραγματικότητα, δηλαδή σε θεσμοθέτηση της Παιδικής Χαράς, και όχι το αντίστροφο.
ΕΡ. 17: Αυτός δεν είναι ο λόγος που κάποιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι μίλησαν για «λάθος» τους όταν ομόφωνα ψήφισαν υπέρ του Σταθμού, και μιλάω για το γεγονός ότι ο Δήμος αντιμετωπίζει το χώρο ως οικόπεδο και όχι ως Παιδική Χαρά;
ΑΠ. : Θα πρέπει να ρωτήσετε τις ίδιες τις παρατάξεις και τους Δημοτικούς Συμβούλους που τις εκπροσωπούν. Πάντως όλοι είμαστε άνθρωποι και κάνουμε λάθη, αρκεί αυτά να διορθώνονται. Προτιμάμε κάποιον που όταν κάνει λάθος έχει το θάρρος να το ομολογεί και να το διορθώνει, από κάποιον που μάχεται μέχρι τέλους για να υπερασπιστεί το αλάθητο του. Η εντύπωση όμως που αποκομίσαμε είναι ότι αρχικά όλοι οι τότε παρόντες Δημοτικοί Σύμβουλοι ψήφισαν υπέρ του Βρεφονηπιακού Σταθμού διότι τους παρουσιάστηκε ότι θα ανεγερθεί σε ελεύθερο οικόπεδο και υποβιβάστηκε (δεν λέμε αποκρύφτηκε) το γεγονός ότι εκεί υπάρχει διαμορφωμένη, ηλεκτροδοτημένη, και σε λειτουργία Παιδική Χαρά. Σημαντικός αριθμός Δημοτικών Συμβούλων, μετά από ενημέρωση μας, τάχθηκαν στο πλευρό των κατοίκων. Προσβλέπουμε στην υποστήριξη όλων όταν τεθεί το θέμα σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ζητάμε τόσο ο Δήμαρχος όσο και όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι —ανεξαρτήτως παρατάξεων— να ακούσουν τους κατοίκους και στο δίλημμα Βρεφονηπιακός Σταθμός ή Παιδική Χαρά να απαντήσουν και τα δύο αποφασίζοντας την διατήρηση της υφιστάμενης Παιδικής Χαράς και την ανεύρεση άλλου οικοπέδου ή κτιρίου για τον Βρεφονηπιακό Σταθμό.
ΕΡ. 18: Τι μέλλει γενέσθαι;
ΑΠ. : Η διάσωση των τελευταίων ελεύθερων χώρων πρασίνου, αθλητισμού, αναψυχής στην Αθήνα είναι θέμα αρχής, και θέματα αρχής δεν πρέπει να είναι διαπραγματεύσιμα. Αν σήμερα διαπραγματευτούμε την Παιδική Χαρά, να είστε σίγουροι ότι αύριο θα κληθούμε να διαπραγματευτούμε την πλατεία, το πάρκο, το δάσος... Μεγάλος αριθμός κατοίκων κινητοποιούμαστε ενωμένοι για το καλό της περιοχής, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, και θέλουμε τον Δήμαρχο και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, ανεξαρτήτως παράταξης, στο πλευρό μας και όχι απέναντί μας. Τα προβλήματα είναι πολλά και έχουμε υποχρέωση να προσπαθήσουμε όλοι μαζί με ειλικρινές ενδιαφέρον για την επίλυσή τους! Προσβλέπουμε-ζητάμε την κατανόηση και στήριξη όλων των Δημοτικών Συμβούλων, συνεπώς ναι, και του Δημάρχου κου Χαρδαλιά.

Σχετικά:
1. Η 31789/13-12-2007 ανακοίνωση της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Βύρωνα.
2. Η 371/2007 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βύρωνα.
3. Τα πρακτικά της 371/2007 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Βύρωνα.
4. Η υπ΄αριθμ. 137/16-5-84 απόφαση παραχώρησης της ΚΕΔ.
5. Η με 635 υπογραφές ι) 2111/28-1-2008 Ένσταση των κατοίκων προς την Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Βύρωνα και ιι) 2130/28-1-2008 Αίτηση Διαμαρτυρίας των κατοίκων προς τον Δήμαρχο και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Βύρωνα.
(Ένσταση και Αίτηση Διαμαρτυρίας είναι το ίδιο κείμενο με διαφορετικούς αποδέκτες)
6. Αντίγραφα σχεδίων (ι. τρισδιάστατη απεικόνιση, ιι. κάτοψη οικοδομικού τετραγώνου, ιιι. κάτοψη οικοπέδου & κτιρίου, ιν. τομές) της προμελέτης που εκπόνησε η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Βύρωνα και επεδείχθησαν στις 28-3-2008.

Το παρόν κείμενο ενημέρωσης και η διανομή του στους κατοίκους και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε ομόφωνα στη συνάντηση κατοίκων την Τρίτη 8 Απριλίου ’08.